Citytrip Marrakesh - Jellina Detmar Interieur & Styling blog
10228
post-template-default,single,single-post,postid-10228,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Citytrip Marrakesh

Citytrip Marrakesh. Anouk verteld ons alles over Marrakesh. Een citytrip naar Marrakesh – Marokko it is! Lees je mee?

Meestal ga ik altijd goed voorbereid op reis. Maar dit keer ging dat anders. Deze reis naar Marrakesh hebben we eigenlijk snel gepland en geboekt. Na onze bruiloft in augustus hadden we geen reis gepland, de bruiloft was immers al duur genoeg en we vonden het ook wel prima om thuis te blijven. Maar toen de lekkere zomer in Nederland tot een einde kwam, kregen we toch steeds meer de behoefte om er even tussenuit te gaan. Niet perse drie weken naar een zonnig oord maar wel écht even totaal iets anders dan thuis.

citytrip Marrakech

Marrakesh

Maar hoe zijn we uiteindelijk op Marrakesh gekomen? Want ja, er stonden ook nog wel wat andere bestemmingen op het lijstje o.a. Canarische eilanden, Kaapverdië en Dubai.

De periode hebben we best snel vastgesteld het was inmiddels al november. We besloten dat we in december graag een week met vakantie wilden (7/8 dagen). Omdat we ‘maar’ een week weg gingen, wilden we ook niet te lang vliegen (max een uur of 4/5). En het liefst ook nog een beetje lekker weer. Dan is de keuze wel wat minder groot aangezien veel zonnige bestemmingen voor december langer vliegen zijn dan 5 uur. Na wat googelen en het verkennen van de mogelijke bestemmingen kwamen we uiteindelijk uit bij Marrakesh. Mede omdat we ook wel zin hadden in een actieve vakantie, het werd dus een citytrip naar Marrakesh!

Marrakesh staat bekend om de prachtige kleuren

Ik moet eerlijk zeggen dat Marrakesh al een tijdje op mijn lijst stond. Ik had er al veel mooie en goede verhalen over gehoord. De tuinen moesten prachtig zijn en de stad vol met mooie spullen, kleuren, kruiden en een sprookjesachtige setting. Dat leek me wel wat.

Nu de bestemming en de periode bekend waren, ben ik aan het zoeken geslagen naar een leuke accommodatie. Ik keek bij de grote en de kleine reisorganisaties, sprak er met mijn collega’s over en via Google kwam ik leuke tips tegen. Ik wilde graag binnen de stadsmuren van Marrakesh verblijven, juist omdat de mooiste highlights van de stad zich hier bevinden en ik in die week niet zoveel zin had om elke dag naar de oude-stad te reizen vanuit onze accommodatie. Veel hotels bevinden zich namelijk buiten de stadsmuren van Marrakesh.

Al snel kwam ik ook riads tegen in het aanbod. Een riad is typisch Marokkaans en betekent letterlijk ‘tuin’. Een riad heeft dan ook altijd een mooie binnentuin. De slaapkamers van de riad zijn gelegen rondom de binnenplaats en de ramen kijken uit op de patio in plaats van naar buiten. Toen ik foto’s zag van riads werd ik al super enthousiast, de opzet, de tuin, de tegeltjes, de lampen, het Marokkaanse sfeertje. Het leek me de ultieme manier om Marokko te ervaren. Via een grote reisorganisatie filterde ik op afstand van het centrum en toen kwam ik een leuk riad tegen, Riad Dar Sbihi.

Marokko

Leuke bezienswaardigheden

De reviews bevestigden dat ik onze accommodatie had gevonden. Binnen de stadsmuren, dicht bij het centrum en de gastvrouw was een Vlaamse die al jaren in Marokko woont. Ze zou enorm gastvrij zijn en het eten moest fantastisch zijn. Ik hoefde er eigenlijk niet mee over na te denken en ben gelijk gaan boeken. Een standaard kamer voor twee personen kost rond de €125,- per nacht. Ik heb de reis uiteindelijk als arrangement via een reisorganisatie geboekt. We gingen in totaal 8 dagen (incl. 2 reisdagen) met z’n tweeën voor iets meer dan €1100,-. Het aftellen kon beginnen!

In de dagen voor onze reis heb ik vooral op internet rondgeneusd en wat youtube filmpjes gekeken om te kijken naar wat ons leuk leek. Dat heeft ervoor gezorgd dat we deze bezienswaardigheden/activiteiten op ons lijstje hebben gezet:

– Le Jardin Secret

– Het Jemee El-Fna plein

– Le Jardin Majorelle (Yves saint Laurent)

– de Medina (historisch centrum)/ of de Souks

– Koutoubia Moskee

– Bahia paleis

– El badi Paleis

– Kamelentocht – Palmerie woestijn

– Ouzoud watervallen

Goede temperatuur

Op basis van deze lijst hebben we vooral gekeken wat een beetje dicht bij elkaar ligt en wat logisch was om te combineren. Op 18 december vlogen we vroeg in de ochtend vanaf Schiphol naar Marrakesh. Eenmaal daar aangekomen was het heerlijk weer, een graadje of 18/20 en dat was ook de hele week het geval – heerlijk actief reisweer noemen wij dat. In de avond koelt het wel snel af, dus goed om daar rekening mee te houden.

Het was ontzettend fijn dat we vanuit het vliegveld een transfer hadden naar ons Riad in de binnenstad. Als je geen transfer vanuit je geboekte reis zou je ook de Marrakesh City Pass aan kunnen schaffen. Met die pas heb je privé vervoer van de luchthaven naar je accommodatie, hop-on hop-off bus en een skip-the-line toegang voor Le Jardin de Majorelle.

Het eten is fantastisch

Eenmaal aangekomen bij onze accommodatie was alles wat ik had gezien en gelezen precies zoals ik het me had voorgesteld, alsof je zo 1001 nacht binnenloopt. De accommodatie was prachtig en de medewerkers super vriendelijk. We voelden ons er direct thuis! S ’ochtends kregen we een heerlijk uitgebreid ontbijt waardoor je met veel energie en een goed gevulde maag de stad ik kon gaan. Als je s’avonds ook in het riad wilde dineren kon je dat bij de gastvrouw aangeven – dit hebben wij een aantal keren gedaan en het eten was echt heerlijk met verse ingrediënten van de markt.

Je kan veel highlights van de stad zien in een paar dagen

Wij hebben in totaal 6 volle dagen in Marrakesh gehad, dit is meer dan voldoende om rustig de highlights in de stad te bekijken en te bezoeken. We hebben dan ook alles op ons lijstje kunnen doen maar alleen al door de stad slenteren is fantastisch en zodoende kom je vaak op de mooiste plekjes.

De souks – de traditionele Arabische markten – is echt een van de hoogtepunten tijdens onze reis. Het is een doolhof van smalle straatjes met allemaal winkeltjes waar je o.a. kruiden, olijven, keramiek, lederwaren en tapijten kan kopen. De combinatie van alle kleuren, geuren, en geluiden maakt het een bijzondere en betoverende plek die veel indruk maakt. De roepende en soms wat opdringerige verkopers kunnen soms wat irritant zijn, maar als je zelfverzekerd rondloopt en aangeeft dat je niet geïnteresseerd bent, laten ze je wel met rust. Het onderhandelen in de souk was soms zelfs echt heel geinig. Het voelde soms bijna als een leuk spelletje met acteerwerk van de verkoper om tot een deal te komen.

Uiteindelijk kwam je na veel dwalen in de souk uit op het Jemee El-Fna plein – een centraal plein waar op de markt Marrokaanse producten worden verkocht. Later op de dag kun je ook slangenbezweerders, verhalenvertellers, acrobaten en muzikanten vinden – dat zorgt voor heel veel activiteit op het plein. Rondom heb je leuke restaurants (vaak met een mooi rooftop!) en kraampjes.

Citytrip

Le Jardin Secret en Le Jardin Majorelle

Een andere aanrader vind ik echt de verschillende tuinen die je kan bezoeken, zoals Le Jardin Secret en Le Jardin Majorelle.  Prachtig aangelegd met veel verschillende planten en kleuren. Le Jardin Secret ligt midden in de Medina en kan je heerlijk even ontsnappen aan de drukte van de binnenstad. Ze zijn wel toeristisch, dus goed om in de ochtend te bezoeken.

Met 6 volle dagen heb je ook nog ruimte om wat meer buiten de stad activiteiten te ondernemen. We hebben een kamelentocht gedaan in de Palmerie woestijn, buggy gereden en de Ouzoud watervallen bezoch. Als je van wat actie houdt, is het buggy rijden echt een aanrader. Het zijn allen erg leuke activiteiten in een andere omgeving dan de binnenstad. Je ziet het Atlas gebergte vanuit de stad met helder weer liggen in de verte. Als je genoeg tijd hebt als je in Marrakesh bent kan je ook een dag-trip doen naar het Atlas-gebergte waarbij je valleien en watervallen ziet.

Marrakesh

Neem leuke souvenirs mee naar huis

We hebben een heel fijn verblijf gehad in Marrakesh. Een kleine week is ook echt een prima duur, korter kan ook als je enkel de stad wil bekijken. Uiteindelijk hebben we ook nog best wat gekocht in de Souk. Wat porselein werk, lederwaren en zelfs nog een hele mooie Marokkaanse lamp voor mijn ouders!

Dat was nog een hele beleving. De contactpersoon van de reisorganisatie heeft ons zelfs geholpen met de koop – wat ervoor heeft gezorgd dat we extra korting kregen omdat hij Marrokaans is en geen toerist! Altijd handig 😉 De lamp was vrij groot – dus deze meenemen in het vliegtuig was ook nog een uitdaging. Het is dat de vlucht niet helemaal volgeboekt was en de lamp zijn eigen ‘zitplekje’ kon krijgen, anders had ik 3,5 uur met die lamp op schoot gezeten haha!

Marokko

Kortom, voor een 1001 nacht beleving is Marrakech echt the place to be

Kortom, voor een 1001 nacht beleving is Marrakech echt the place to be! Het is een inspirerende plek door alle kleuren, geuren en geluiden die je daar tot je neemt. Het vele kleurgebruik, de tegeltjes, de planten maakt dat dat de stad ook echt een eigen stijl heeft. Leuke inspiratie om mee te nemen naar huis 😉

Groet Anouk, @anouktor

Vind je het leuk om meer inspiratie op te doen? Check mijn Instagram account @jellinadetmar of lees mijn andere blogs op mijn website www.jellinadetmar.nl, je bent welkom!

Sustainable Interior

Fotobehang als geweldige eyecatcher

Een kast met organische vormen